To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
Forum Historii Nysy
Serwis społecznościowy poświęcony historii miasta Nysa

Kolejnictwo - Parowozy Ty2-1176 oraz Ty2-140 na stacji kolejowej w Nysie

ralf - 2023-04-04, 15:20
Temat postu: Parowozy Ty2-1176 oraz Ty2-140 na stacji kolejowej w Nysie
Wstawiam zdjęcia parowozu Ty2-140 (KDL 1) o numerze fabrycznym 15558, wyprodukowanego w 1942 roku (1943?), który od około 30 lat stoi na bocznicy stacji kolejowej w Nysie (teren zlikwidowanej lokomotywowni PKP Cargo). Producentem lokomotywy był zakład „Borsig Lokomotiv-Werke GmbH” w Berlinie. Oryginalny kocioł parowozu (nr 15558 - Borsig Lokomotiv-Werke GmbH) został po jakimś czasie zastąpiony kotłem wyprodukowanym przez firmę „Henschel & Sohn” w Kassel o nr 27656 (prod. ~1943 r.). Parowóz przez okres dwóch pierwszych lat użytkowania służył w Niemieckich Kolejach Rzeszy (Deutsche Reichsbahn). W roku 1945 przeszedł na stan PKP i służył w następujących lokomotywowniach: MD Oświęcim (1945 r.), MD Ruda Chebzie (1946 r.), MD Mysłowice (1948 r.), MD Kędzierzyn (1950 r.), MD Opole (1963 r., 1974 r.), MD Jaworzyna Śląska (1971 r.) oraz MD Nysa (1976 r.). Parowóz skreślono z inwentarza w 1991 roku. Jego tender o nr 32D43-600 (patrz: kolejny post) stoi dziś na tej samej stacji co on, choć do grudnia 2016 roku stał w Nowym Świętowie (gm. Głuchołazy). Parowóz wraz z tendrem w roku 2010 wpisano do rejestru zabytków ruchomych województwa opolskiego, pod numerem KsB.t.III/193/10.

Do roku 2014 na nyskiej stacji kolejowej obok ww. parowozu stał jeszcze jeden parowóz o oznaczeniu Ty2-1176 (KDL 1) i numerze fabrycznym 858, wyprodukowany w 1944 roku przez „Deutsche Waffen- und Munitionsfabriken AG” w Poznaniu (wcześniej: „Hipolit Cegielski - Poznań S.A.”). Oryginalny kocioł (nr 2787 - Deutsche Waffen- und Munitionsfabriken AG, Posen) został po jakimś czasie zastąpiony kotłem wyprodukowanym przez firmę „Maschinenbau und Bahnbedarfs AG MBA” w Berlin-Drewitz o nr 14146 (prod. 1944 r.). Tender tego parowozu nosi numer: 32D43-600. Parowóz na początku swojego użytkowania służył w Niemieckich Kolejach Rzeszy (Deutsche Reichsbahn). W roku 1945 przeszedł na stan PKP i służył m.in. w MD Nysa (1959 r., 1991 r.). Parowóz skreślono z inwentarza w 1991 r., a w roku 2010 wpisano go wraz z jego tendrem do rejestru zabytków ruchomych województwa opolskiego, pod numerem KsB.t.III/194/10.

W roku 2014 ówczesny właściciel obu stojących na bocznicy nyskiej stacji kolejowej parowozów, czyli Polskie Koleje Państwowe (PKP), sprzedał je w drodze przetargu firmie działającej w branży złomiarskiej, która częściowo pocięła parowóz Ty2-1176 i wywiozła go z Nysy. Ten sam los miał spotkać parowóz Ty2-140 ale dzięki powiadomieniu o tej dewastacji Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków w Opolu oraz Policji, zapobieżono procederowi. Właścicielowi lokomotyw, czyli firmie złomiarskiej, nakazano przywrócenie parowozu Ty2-1176 do stanu sprzed jego dewastacji. Ostatecznie Ty2-1176 został odtworzony i obecnie stoi na prywatnej posesji swojego właściciela w miejscowości Pyszczyn w pow. świdnickim. Z kolei stojący w Nysie parowóz Ty2-140 w roku 2014 odkupiła od wspomnianej firmy gmina Nysa, która aktualnie stara się uzyskać dofinansowanie na jego remont.

Opracował: ralf

ralf - 2023-04-04, 17:13

Poniżej fotografie, które przedstawiają tender nr 32D43-600, należący do opisanego w poprzednim poście parowozu Ty2-140. Obecnie tender stoi przy budynku nastawni (przy nieistniejącej już zachodniej hali parowozowni).
ralf - 2023-12-25, 16:52

A tak wyglądał parowóz Ty2-1176 w Nysie w dniu 14 października 1991 roku. W tle widoczna lokomotywownia.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group