To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
Forum Historii Nysy
Serwis społecznościowy poświęcony historii miasta Nysa

Kolejnictwo - Most kolejowy na Nysie Kłodzkiej

ralf - 2018-01-10, 23:05
Temat postu: Most kolejowy na Nysie Kłodzkiej
Budowa mostu kolejowego na rzece Nysie Kłodzkiej trwała od 1874 do 1876 roku. Most oddano do użytku w dniu 1 grudnia 1876 roku. Początkowo biegły nim dwa tory: jeden linii Nysa - Kamieniec Ząbkowicki oraz drugi linii Nysa - Brzeg. Później, tj. nie wcześniej niż w 1905 roku, rozbudowano most kolejowy o trzeci tor, przeznaczając dwa dotychczasowe tory dla dwutorowej linii Nysa - Kamieniec Ząbkowicki, a nowo budowany trzeci tor dla jednotorowej linii Nysa - Brzeg. Poniżej załączam fotografię (zał. 1) wykonaną właśnie w trakcie rozbudowy mostu kolejowego o trzeci tor, przeznaczony dla linii Nysa-Brzeg. Od tego czasu, aż do dziś, most kolejowy na Nysie Kłodzkiej posiada trzy tory, każdy o tym samym kierunku połączenia co kiedyś.

W czasie swojego istnienia most kolejowy mógł spełniać funkcje hydrotechniczne, ponieważ jego kamienne filary zaopatrzono u dołu we wnęki służące do zakładania zastawek w celu spiętrzania wody w Nysie Kłodzkiej.

Według raportu służb inżynieryjnych I Frontu Ukrainskiego dotyczącego technicznego rozpoznania linii kolejowych w obszarze frontu (stan na godz. 18:00 dzień 5 kwietnia 1945 r.) działania wojenne, które rozegrały się w 1945 roku spowodowały zerwanie konstrukcji (kratownicy - ros. ферма) drugiego i piątego przęsła od strony Nysy. Przyczółki i filary pozostały nieuszkodzone. Naprawa mostu miała trwać do początku 1946 roku.

Słyszałem, że na tym moście kolejowym doszło kilkadziesiąt lat temu do zderzenia się dwóch pociągów. Do dziś na wschodniej kratownicy toru Nysa-Brzeg można zauważyć ślady po tym zdarzeniu. Jeśli ktoś zna szczegóły tego wypadku, proszę pisać.

ralf - 2018-01-10, 23:18

Poniżej kilka zdjęć wykonanych przy moście kolejowym. Na fotografiach w zał. 6 i 7 widać na filarach wspomniane post wyżej wnęki do zakładania zastawek, a zdjęcie w zał. 4 ukazuje pamiątkę po wspomnianym wypadku.
franciszek jan - 2018-01-11, 16:59

ralf napisał/a:
Słyszałem, że na tym moście kolejowym doszło kilkadziesiąt lat temu do zderzenia się dwóch pociągów. Do dziś na wschodniej kratownicy toru Nysa-Brzeg można zauważyć ślady po tym zdarzeniu. Jeśli ktoś zna szczegóły tego wypadku, proszę pisać.
Mógł to być wypadek, o którym opowiadano w latach sześćdziesiątych ub. wieku. Pociąg towarowy z niesprawnymi hamulcami wjeżdżał do Nysy z kierunku Kędzierzyna. Nie zdążono na czas usunąć przetoku w okolicach Parowozowni. Z tego co wtedy opowiadano miał zginąć pracownik manewrowy.
ralf - 2018-01-12, 14:34

Dzisiaj otrzymałem informację, że wypadek o którym piszemy wydarzył się w dniu 11 maja 1963 roku. Pociąg towarowy nr 46793 z lokomotywą parową Ty2-1330 najechał na skład manewrowy.
Jest to informacja z książki wydanej w 2016 roku pt. "Katastrofy i wypadki kolejowe w Polsce", którą napisali Roman Garbacik i Ryszard Stankiewicz.

ralf - 2018-01-13, 18:13

Dwie fotografie mostu kolejowego, wykonane w dniu 20 sierpnia 2016 roku, w trakcie kończenia prac związanych z przebudową i udrożnieniem przeciwpowodziowym rzeki Nysy Kłodzkiej.
maciek - 2018-08-20, 20:29

Okazuje się, że most kolejowy kryje jeszcze parę tajemnic - dzięki nowym zdjęciom udało mi się ustalić, że prawdopodobnie na przełomie lat 20. i 30., część mostu na linii do Kamieńca została przebudowana - zmieniono wtedy kształt kratownic z półkolistych na trapezowe, prawdopodobnie w celu wzmocnienia konstrukcji.
ralf - 2019-01-03, 18:39

Z racji, że ktoś poprosił mnie jakiś czas temu o pomoc w ustaleniu czy most kolejowy na rzece Nysie został zniszczony w 1945 r., pozwoliłem sobie zapytać o to mojego dobrego znajomego z Niemiec, któremu udało się nawiązać kontakt z dwoma świadkami, którzy widzieli ten most niedługo po II wojnie światowej.

Pierwszym świadkiem jest 94-letnia kobieta mieszkająca obecnie w Stuttgarcie, która powiedziała, że kiedy w maju 1945 roku wróciła ze swoją matką do ich domu (willi) na al. Wojska Polskiego nr 12 to most kolejowy na rzece Nysie stał nie zniszczony. Dziewczyna miała wtenczas ok. 21 lat i w czasie wojny była studentką Uniwersytetu Wrocławskiego. Niemal wszyscy Niemcy, którzy mieszkali w tej okolicy i powrócili tam tuż po wojnie, kwaterowali się w klasztorze franciszkanów, ponieważ we własnych domach nie byli już bezpieczni.

Drugim świadkiem jest mężczyzna, który mieszka dziś w Niemczech niedaleko granicy z Holandią i który już w styczniu 1945 roku opuścił wraz z owdowiałą matką zagrożoną Nysę. On również twierdzi, że most w czasie II wojny światowej nie został zniszczony i podczas swoich kolejnych wizyt w Nysie już po wojnie widział, że most ten wyglądał tak samo jak w styczniu 1945 r.

Relacje obojga świadków pochodzą z początku listopada 2018 r.

Obelix - 2019-01-03, 18:48

Trzecią osobą, która potwierdza, że most kolejowy stał nie ruszony jest mój Wujek, który mieszkał przed wojną i do tej pory mieszka w Nysie.
maciek - 2019-01-03, 20:45

Dziękuję za te cenne informacje - radzieckie raporty mówią o zerwaniu kratownic na drugim i piątym przęśle od strony stacji - być może były to jakieś małe uszkodzenia, które jednak zagrażały ruchowi na moście.
Michumm - 2019-01-08, 22:04

maciek napisał/a:
Dziękuję za te cenne informacje - radzieckie raporty mówią o zerwaniu kratownic na drugim i piątym przęśle od strony stacji - być może były to jakieś małe uszkodzenia, które jednak zagrażały ruchowi na moście.


Jakieś źródła tych raportów?

maciek - 2019-02-06, 22:33

Raporty pochodzą z Centralnego Archiwum Ministerstwa Obrony Federacji Rosyjskiej - są to raporty o technicznym rozpoznaniu linii kolejowych w obszarze frontu.

Cytat:
Do:
Szefa komunikacji wojsk Armii Czerwonej
Szefa tyłów I Frontu Ukraińskiego
Szefa zarządzania saperskiego I Frontu Ukraińskiego

Raport o technicznym rozpoznaniu linii kolejowych w obszarze frontu, stan na 18:00 5 kwietnia 1945

1. Linia Grodków-Nysa /km 77-75/ - jednotorowa, nawierzchnia kolejowa miejscami zniszczona. Zniszczony most kolejowy przez rzekę Nysa Kłodzka na 76 km, o rozpiętości 105 m. Pięcioprzęsłowy, przyczółki i filary całe, zerwana konstrukcja (kratownica) /ros. ферма/ drugiego i piątego przęsła od strony Nysy.

Bolek - 2019-02-23, 18:53
Temat postu: Most kolejowy
Most Kolejowy z kładki między Karłowem a Podzamczem. 15.08.2004 rok
ralf - 2021-05-26, 16:39

Zdjęcie mostu kolejowego wykonane w czasie powodzi w 1997 roku. Widok z ul. Mazowieckiej.
ralf - 2021-06-01, 20:08

Zdjęcia mostu kolejowego, wykonane w dniu 24 listopada 2012 roku ze szczytu południowego filara dawnego Mostu Groszowego.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group