Kolejnictwo - Parowozownia czterostanowiskowa linii Nysa - Ścinava/Vidnava
ralf - 2021-08-01, 08:36 Temat postu: Parowozownia czterostanowiskowa linii Nysa - Ścinava/Vidnava Zamieszczam projekt architektoniczno-budowlany parowozowni czterostanowiskowej, która znajdowała się niedaleko nowej miejskiej gazowni, na terenie pomiędzy nieistniejącymi już torami kolejowymi linii Nysa - Ścinawa / Nysa - Vidnava, a torami kolejowymi linii podsudeckiej. Dzisiaj jest to niezabudowany teren po północno-wschodniej stronie supermarketu „Kaufland” przy ul. Piłsudskiego. Na załączonym zdjęciu satelitarnym miejsce w którym znajdowała się parowozownia zaznaczyłem czerwonym kółkiem. Obiekt obsługiwał parowozy kursujące na liniach Nysa - Ścinawa / Nysa - Vidnava.
Samą halę parowozową zbudowano na planie prostokąta o wymiarach ok. 21 x 12 m. Jej wysokość wynosiła ok. 5,5 m. Przykryta była dachem dwuspadowym, na którym zamontowano cztery dymochłony. Wyjazd i wjazd parowozów na halę odbywał się dwoma torami ułożonymi równolegle względem siebie, od strony północnej. Do hali dobudowane były od strony południowej cztery niższe niewielkie prostokątne pomieszczenia - m.in. magazyn materiałów i sypialnia służbowa, do których wchodziło się bezpośrednio z hali. Z kolei od strony zachodniej do hali dobudowano stojącą na planie kwadratu dwukondygnacyjną przybudówkę o wysokości ok. 9 m., w której mieściła się kuźnia. Na zewnątrz parowozowni, ok. 4 m. od jej zewnętrznej zachodniej ściany znajdowała się studnia o średnicy 2 m. Z kolei ok. 30 m. przed parowozownią (po stronie północnej), znajdował się przy torach skład opału czyli węgla. Plany nyskiego węzła kolejowego z końca lat 30. XX w. pokazują, że budynek przedmiotowej parowozowni miał wówczas inny kształt niż przedstawiony na niżej załączonej dokumentacji.
|
|
|