Kolejnictwo - Rozkłady jazdy pociągów
ralf - 2018-11-05, 12:01 Temat postu: Rozkłady jazdy pociągów Poniżej cztery załączniki z rozkładami jazdy pociągów w Nysie i okolicy:
ZAŁĄCZNIK 1 - w półroczu zimowym przełomu lat 1901-1902, na trasach:
• Nysa - Brzeg oraz Brzeg – Nysa
• Brzeg - Wrocław oraz Wrocław - Brzeg
• Nysa - Kamieniec Ząbkowicki oraz Kamieniec Ząbkowicki - Nysa
• Otmuchów - Lipová-lázně oraz Lipová-lázně - Otmuchów
• Nysa - Dzierżoniów - Świdnica oraz Świdnica - Dzierżoniów – Nysa
• Nysa - Kędzierzyn oraz Kędzierzyn - Nysa
• Racławice Śląskie - Głubczyce oraz Głubczyce - Racławice Śląskie
• Nysa - Opole oraz Opole - Nysa
• Kędzierzyn - Bogumin oraz Bogumin - Kędzierzyn
• Nysa - Nowy Świętów - Głuchołazy oraz Głuchołazy - Nowy Świętów - Nysa
• Nowy Świętów - Sławniowice oraz Sławniowice - Nowy Świętów
• Głuchołazy - Hanušovice oraz Hanušovice - Głuchołazy
• Głuchołazy - Karniów oraz Karniów - Głuchołazy
• Wrocław - Kamieniec Ząbkowicki - Kłodzko - Międzylesie oraz Międzylesie - Kłodzko - Kamieniec Ząbkowicki - Wrocław
• Kamieniec - Dzierżoniów
ZAŁĄCZNIK 2 - w roku 1944/45, na trasie: Opole - Nysa oraz Nysa - Opole
ZAŁĄCZNIK 3 - w roku 1944/45, na trasie: Nysa - Vidnava oraz Nysa - Ścinawa Mała
ZAŁĄCZNIK 4 - w roku 1944/45, na trasie: Brzeg - Nysa - Karniów - Dolní Studénky - Witkowice
ZAŁĄCZNIK 5 - w roku 1944/45, na trasie: Kamieniec Ząbkowicki - Nysa - Kędzierzyn oraz Kędzierzyn - Nysa - Kamieniec Ząbkowicki
Tłumaczenie nazw niektórych miejscowości na ww. rozkładach:
»Nieder Lindewiese - czes. Lipová-lázně
»Deutsch Rasselwitz - pol. Racławice Śląskie
»Oderberg - czes. Bogumin
»Hannsdorf - czes. Hanušovice
»Jägerndorf - czes. Karniów
»Mittelwalde - czes. Międzylesie
»Schönbrunn - czes. Dolní Studénky
ralf - 2021-09-07, 00:38
Zamieszczam do pobrania w pliku RAR czterdziesto-stronicowy letni rozkład jazdy pociagów, transportu pocztowego (niem. Kraftpost) oraz autobusów z 1939 roku, który był ważny do dnia 7.X.1939. Rozkład dotyczył transportu na terenie m.in. dzisiejszego powiatu nyskiego i został wyprodukowany w drukarni książek Wilhelma Petersa w Nysie.
Dziękuję mojemu Koledze za udostępnienie zdjęć całej publikacji.
ralf - 2021-09-28, 19:14
Rozkład jazdy pociągów w Nysie i okolicy w półroczu letnim roku 1900.
ralf - 2023-07-19, 21:44
Wstawiam rozkład jazdy pociągu linii kolejowej Nysa-Brzeg z 1861 roku. Możemy się z niego dowiedzieć, że na trasie tej, liczącej długość 28,5 mili angielskiej, dziennie odbywały się dwa kursy pociągu, tj. wczesnym rankiem i późnym popołudniem. Pierwszy kurs: pociag wyjeżdżał z Nysy o godz. 5:45 i docierał do Brzegu o godz. 07:25. Drugi kurs: pociag wyjeżdżał z Nysy o godz. 16:55 i był w Brzegu o godz. 18:35. Nie umiem powiedzieć czy oba kursy wykonywał jeden i ten sam pociąg, czy może dwa. Podróż z Nysy do Brzegu trwała więc 1 godz. 40 min., a z powrotem 1 godz. 45 min. Pociąg zatrzymywał się po drodze na sześciu kolejnych stacjach: Pakosławice (Bösdorf), Chróścina Nyska (Falkenau), Stary Grodków (Alt Grottkau), Grodków (Grottkau), Czeska Wieś (Böhmischdorf) i Olszanka (Alzenau).
Opłata za przejazd całą trasą, tj. Nysy do Brzegu kosztowała 40 silbergroszy za klasę I, 30 silbergroszy za klasę II oraz 20 silbergroszy za klasę III. Opłata za podróż z Nysy do Grodkowa lub Czeskiej Wsi lub Olszanki kosztowała 20 silbergroszy za klasę I, 15 silbergroszy za klasę II oraz 10 silbergroszy za klasę III. Z kolei opłata za podróż z Nysy do Pakosławic lub Chróściny Nyskiej lub Starego Grodkowa kosztowała 10 silbergroszy za klasę I, 7 silbergroszy za klasę II oraz 4 silbergrosze za klasę III.Osoba podróżująca musiała swój bagaż dostarczyć 10 minut przed odjazdem pociągu. Za bagaż o wadze do 50 funtów (ok. 23 kg) nie pobierano opłaty.
Jeśli założymy, że pociąg pokonywał odcinek z Nysy do Brzegu w czasie 1 godz. 40 min. i że po drodze zatrzymywał się na każdej stacji na okres np. 4 minut, to okazuje się, że jego średnia prędkość wynosiła wówczas ok. 36 km/h.
Załączony rozkład jazdy pochodzi z miesięcznika pt. „Bradshaw's Continental Railway, Steam Transit, and General Guide, for Travellers Through Europe”, nr 147, który wydano w listopadzie 1861 roku.
|
|
|