Forum Historii Nysy Strona Główna Forum Historii Nysy
Serwis społecznościowy poświęcony historii miasta Nysa

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy  StatystykiStatystyki
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
Most kolejowy na Nysie Kłodzkiej
Autor Wiadomość
ralf 
Administrator


Dołączył: 07 Lis 2017
Posty: 2855
Skąd: Kraków
Wysłany: 2018-01-10, 23:05   Most kolejowy na Nysie Kłodzkiej

Budowa mostu kolejowego na rzece Nysie Kłodzkiej trwała od 1874 do 1876 roku. Most oddano do użytku w dniu 1 grudnia 1876 roku. Początkowo biegły nim dwa tory: jeden linii Nysa - Kamieniec Ząbkowicki oraz drugi linii Nysa - Brzeg. Później, tj. nie wcześniej niż w 1905 roku, rozbudowano most kolejowy o trzeci tor, przeznaczając dwa dotychczasowe tory dla dwutorowej linii Nysa - Kamieniec Ząbkowicki, a nowo budowany trzeci tor dla jednotorowej linii Nysa - Brzeg. Poniżej załączam fotografię (zał. 1) wykonaną właśnie w trakcie rozbudowy mostu kolejowego o trzeci tor, przeznaczony dla linii Nysa-Brzeg. Od tego czasu, aż do dziś, most kolejowy na Nysie Kłodzkiej posiada trzy tory, każdy o tym samym kierunku połączenia co kiedyś.

W czasie swojego istnienia most kolejowy mógł spełniać funkcje hydrotechniczne, ponieważ jego kamienne filary zaopatrzono u dołu we wnęki służące do zakładania zastawek w celu spiętrzania wody w Nysie Kłodzkiej.

Według raportu służb inżynieryjnych I Frontu Ukrainskiego dotyczącego technicznego rozpoznania linii kolejowych w obszarze frontu (stan na godz. 18:00 dzień 5 kwietnia 1945 r.) działania wojenne, które rozegrały się w 1945 roku spowodowały zerwanie konstrukcji (kratownicy - ros. ферма) drugiego i piątego przęsła od strony Nysy. Przyczółki i filary pozostały nieuszkodzone. Naprawa mostu miała trwać do początku 1946 roku.

Słyszałem, że na tym moście kolejowym doszło kilkadziesiąt lat temu do zderzenia się dwóch pociągów. Do dziś na wschodniej kratownicy toru Nysa-Brzeg można zauważyć ślady po tym zdarzeniu. Jeśli ktoś zna szczegóły tego wypadku, proszę pisać.

(zał. 1) Rozbudowa mostu kolejowego o trzeci tor przeznaczony dla linii Nysa-Brzeg.jpg
Widok z prawego brzegu Nysy Kłodzkiej w kierunku północno-zachodnim
Plik ściągnięto 164 raz(y) 458,88 KB

(zał. 2) Okres międzywojenny. Widok na most kolejowy z lewego brzegu Nysy Kłodzkiej.jpg
Plik ściągnięto 119 raz(y) 416,24 KB

(zał. 3) Okres międzywojenny. Widok w stronę mostu kolejowego spod dzis. mostu im. Bema. Po prawej zakład uzdatniania wody przy dzis. ul. Mazowieckiej.JPG
Plik ściągnięto 112 raz(y) 731,32 KB

(zał. 4) Fragment planu węzła kolejowego w Nysie z 1938 roku, na którym widać most kolejowy na Nysie Kłodzkiej.jpg
Plik ściągnięto 64 raz(y) 403,17 KB

(zał. 5) Rok 2009. Widok na most kolejowy z kładki dla pieszych przy ul. W. Jagiełły (fot. ralf).JPG
Plik ściągnięto 86 raz(y) 1,38 MB

(zał. 6) Rok 2009. Widok na most kolejowy z lewego brzegu Nysy Kłodzkiej. W oddali kładka dla pieszych przy ul. W. Jagiełły (fot. ralf).JPG
Plik ściągnięto 64 raz(y) 1,58 MB

_________________
Zapraszam do: Muzeum w Nysie // Neisser Kultur- und Heimatbund e.V.
 
     
ralf 
Administrator


Dołączył: 07 Lis 2017
Posty: 2855
Skąd: Kraków
Wysłany: 2018-01-10, 23:18   

Poniżej kilka zdjęć wykonanych przy moście kolejowym. Na fotografiach w zał. 6 i 7 widać na filarach wspomniane post wyżej wnęki do zakładania zastawek, a zdjęcie w zał. 4 ukazuje pamiątkę po wspomnianym wypadku.

(zał. 1) Listopad 2009 roku. Widok na most kolejowy z ul. Jagiełły (fot. ralf).JPG
Plik ściągnięto 115 raz(y) 2,59 MB

(zał. 2) Listopad 2009 roku. Widok na most kolejowy od strony ul. Mazowieckiej (fot. ralf).JPG
Plik ściągnięto 58 raz(y) 2,26 MB

(zał. 3) Rok 2009. Widok z mostu kolejowego w kierunku dworca kolejowego (fot. ralf).JPG
Plik ściągnięto 40 raz(y) 1,23 MB

(zał. 4) Rok 2009. Fragment wygiętej kratownicy mostu kolejowego - pamiątka po wypadku (fot. ralf).JPG
Plik ściągnięto 82 raz(y) 1,12 MB

(zał. 5) Most kolejowy. Widok z lewego brzegu Nysy Kłodzkiej (fot. ralf).JPG
Plik ściągnięto 62 raz(y) 1,45 MB

(zał. 6) Rok 2009. Filar mostu kolejowego. Widoczne trzy wnęki służące do zakładania zastawek (fot. ralf).JPG
Plik ściągnięto 40 raz(y) 1,78 MB

(zał. 7) Rok 2009. Widok z lewego brzegu Nysy Kłodzkiej na filar mostu kolejowego z widocznymi trzema wnękami do zakładania zastawek (fot. ralf).JPG
Plik ściągnięto 51 raz(y) 1,41 MB

(zał. 8) Rok 2009.Tabliczka na filarze mostu kolejowego.JPG
Plik ściągnięto 68 raz(y) 1,56 MB

_________________
Zapraszam do: Muzeum w Nysie // Neisser Kultur- und Heimatbund e.V.
 
     
franciszek jan

Dołączył: 21 Gru 2017
Posty: 10
Wysłany: 2018-01-11, 16:59   

ralf napisał/a:
Słyszałem, że na tym moście kolejowym doszło kilkadziesiąt lat temu do zderzenia się dwóch pociągów. Do dziś na wschodniej kratownicy toru Nysa-Brzeg można zauważyć ślady po tym zdarzeniu. Jeśli ktoś zna szczegóły tego wypadku, proszę pisać.
Mógł to być wypadek, o którym opowiadano w latach sześćdziesiątych ub. wieku. Pociąg towarowy z niesprawnymi hamulcami wjeżdżał do Nysy z kierunku Kędzierzyna. Nie zdążono na czas usunąć przetoku w okolicach Parowozowni. Z tego co wtedy opowiadano miał zginąć pracownik manewrowy.
 
     
ralf 
Administrator


Dołączył: 07 Lis 2017
Posty: 2855
Skąd: Kraków
Wysłany: 2018-01-12, 14:34   

Dzisiaj otrzymałem informację, że wypadek o którym piszemy wydarzył się w dniu 11 maja 1963 roku. Pociąg towarowy nr 46793 z lokomotywą parową Ty2-1330 najechał na skład manewrowy.
Jest to informacja z książki wydanej w 2016 roku pt. "Katastrofy i wypadki kolejowe w Polsce", którą napisali Roman Garbacik i Ryszard Stankiewicz.
_________________
Zapraszam do: Muzeum w Nysie // Neisser Kultur- und Heimatbund e.V.
 
     
ralf 
Administrator


Dołączył: 07 Lis 2017
Posty: 2855
Skąd: Kraków
Wysłany: 2018-01-13, 18:13   

Dwie fotografie mostu kolejowego, wykonane w dniu 20 sierpnia 2016 roku, w trakcie kończenia prac związanych z przebudową i udrożnieniem przeciwpowodziowym rzeki Nysy Kłodzkiej.

2016 (fot. ralf).jpg
Plik ściągnięto 49 raz(y) 2,15 MB

2016_(fot. ralf).jpg
Plik ściągnięto 45 raz(y) 2,54 MB

_________________
Zapraszam do: Muzeum w Nysie // Neisser Kultur- und Heimatbund e.V.
 
     
maciek

Dołączył: 19 Lis 2017
Posty: 55
Skąd: Nysa
Wysłany: 2018-08-20, 20:29   

Okazuje się, że most kolejowy kryje jeszcze parę tajemnic - dzięki nowym zdjęciom udało mi się ustalić, że prawdopodobnie na przełomie lat 20. i 30., część mostu na linii do Kamieńca została przebudowana - zmieniono wtedy kształt kratownic z półkolistych na trapezowe, prawdopodobnie w celu wzmocnienia konstrukcji.
_________________

Nysa 1945 i na Facebooku
 
     
ralf 
Administrator


Dołączył: 07 Lis 2017
Posty: 2855
Skąd: Kraków
Wysłany: 2019-01-03, 18:39   

Z racji, że ktoś poprosił mnie jakiś czas temu o pomoc w ustaleniu czy most kolejowy na rzece Nysie został zniszczony w 1945 r., pozwoliłem sobie zapytać o to mojego dobrego znajomego z Niemiec, któremu udało się nawiązać kontakt z dwoma świadkami, którzy widzieli ten most niedługo po II wojnie światowej.

Pierwszym świadkiem jest 94-letnia kobieta mieszkająca obecnie w Stuttgarcie, która powiedziała, że kiedy w maju 1945 roku wróciła ze swoją matką do ich domu (willi) na al. Wojska Polskiego nr 12 to most kolejowy na rzece Nysie stał nie zniszczony. Dziewczyna miała wtenczas ok. 21 lat i w czasie wojny była studentką Uniwersytetu Wrocławskiego. Niemal wszyscy Niemcy, którzy mieszkali w tej okolicy i powrócili tam tuż po wojnie, kwaterowali się w klasztorze franciszkanów, ponieważ we własnych domach nie byli już bezpieczni.

Drugim świadkiem jest mężczyzna, który mieszka dziś w Niemczech niedaleko granicy z Holandią i który już w styczniu 1945 roku opuścił wraz z owdowiałą matką zagrożoną Nysę. On również twierdzi, że most w czasie II wojny światowej nie został zniszczony i podczas swoich kolejnych wizyt w Nysie już po wojnie widział, że most ten wyglądał tak samo jak w styczniu 1945 r.

Relacje obojga świadków pochodzą z początku listopada 2018 r.
_________________
Zapraszam do: Muzeum w Nysie // Neisser Kultur- und Heimatbund e.V.
 
     
Obelix 

Dołączył: 19 Lis 2017
Posty: 67
Skąd: Neisse/Nysa
Wysłany: 2019-01-03, 18:48   

Trzecią osobą, która potwierdza, że most kolejowy stał nie ruszony jest mój Wujek, który mieszkał przed wojną i do tej pory mieszka w Nysie.
_________________
@DomowyBrowarIVPietro
 
     
maciek

Dołączył: 19 Lis 2017
Posty: 55
Skąd: Nysa
Wysłany: 2019-01-03, 20:45   

Dziękuję za te cenne informacje - radzieckie raporty mówią o zerwaniu kratownic na drugim i piątym przęśle od strony stacji - być może były to jakieś małe uszkodzenia, które jednak zagrażały ruchowi na moście.
_________________

Nysa 1945 i na Facebooku
 
     
Michumm 

Dołączył: 21 Lis 2017
Posty: 41
Skąd: Kiełczów
Wysłany: 2019-01-08, 22:04   

maciek napisał/a:
Dziękuję za te cenne informacje - radzieckie raporty mówią o zerwaniu kratownic na drugim i piątym przęśle od strony stacji - być może były to jakieś małe uszkodzenia, które jednak zagrażały ruchowi na moście.


Jakieś źródła tych raportów?
 
     
maciek

Dołączył: 19 Lis 2017
Posty: 55
Skąd: Nysa
Wysłany: 2019-02-06, 22:33   

Raporty pochodzą z Centralnego Archiwum Ministerstwa Obrony Federacji Rosyjskiej - są to raporty o technicznym rozpoznaniu linii kolejowych w obszarze frontu.

Cytat:
Do:
Szefa komunikacji wojsk Armii Czerwonej
Szefa tyłów I Frontu Ukraińskiego
Szefa zarządzania saperskiego I Frontu Ukraińskiego

Raport o technicznym rozpoznaniu linii kolejowych w obszarze frontu, stan na 18:00 5 kwietnia 1945

1. Linia Grodków-Nysa /km 77-75/ - jednotorowa, nawierzchnia kolejowa miejscami zniszczona. Zniszczony most kolejowy przez rzekę Nysa Kłodzka na 76 km, o rozpiętości 105 m. Pięcioprzęsłowy, przyczółki i filary całe, zerwana konstrukcja (kratownica) /ros. ферма/ drugiego i piątego przęsła od strony Nysy.
_________________

Nysa 1945 i na Facebooku
 
     
Bolek 
dawniej Op-Ony

Dołączył: 21 Lis 2017
Posty: 89
Wysłany: 2019-02-23, 18:53   Most kolejowy

Most Kolejowy z kładki między Karłowem a Podzamczem. 15.08.2004 rok

P8150001.JPG
Plik ściągnięto 55 raz(y) 644,81 KB

 
     
ralf 
Administrator


Dołączył: 07 Lis 2017
Posty: 2855
Skąd: Kraków
Wysłany: 2021-05-26, 16:39   

Zdjęcie mostu kolejowego wykonane w czasie powodzi w 1997 roku. Widok z ul. Mazowieckiej.

Powódź w 1997 r. Most kolejowy nad Nysą Kłodzką.JPG
Plik ściągnięto 65 raz(y) 515,99 KB

_________________
Zapraszam do: Muzeum w Nysie // Neisser Kultur- und Heimatbund e.V.
 
     
ralf 
Administrator


Dołączył: 07 Lis 2017
Posty: 2855
Skąd: Kraków
Wysłany: 2021-06-01, 20:08   

Zdjęcia mostu kolejowego, wykonane w dniu 24 listopada 2012 roku ze szczytu południowego filara dawnego Mostu Groszowego.

Dzień 24 listopada 2012 r. Most kolejowy widziany ze szczytu południowego filara dawnego Mostu Groszowego [fot. ralf].JPG
Plik ściągnięto 37 raz(y) 2,72 MB

Dzień 24 listopada 2012 r. Most kolejowy widziany ze szczytu południowego filara dawnego Mostu Groszowego [fot. ralf]_2.JPG
Plik ściągnięto 28 raz(y) 3,13 MB

Dzień 24 listopada 2012 r. Most kolejowy widziany ze szczytu południowego filara dawnego Mostu Groszowego [fot. ralf]_3.JPG
Plik ściągnięto 26 raz(y) 2,69 MB

Dzień 24 listopada 2012 r. Most kolejowy widziany ze szczytu południowego filara dawnego Mostu Groszowego [fot. ralf]_4.JPG
Plik ściągnięto 33 raz(y) 2,68 MB

_________________
Zapraszam do: Muzeum w Nysie // Neisser Kultur- und Heimatbund e.V.
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

phpBB by przemo  
Strona wygenerowana w 0,553 sekundy. Zapytań do SQL: 10